Nadat eerder D66 aangaf de Westerscheldetunnel tolvrij te gaan maken, pleit ook het CDA daar nu voor (1). “Maar waar waren deze partijen toen dat afgelopen zomer in de Tweede Kamer geregeld kon worden?”, vraagt Code Oranje lijsttrekker Richard de Mos zich hardop af. “Erg geloofwaardig is deze draai niet!”
Een meerderheid in de Tweede Kamer zorgde er toen, mét steun van D66 en het CDA, voor dat de Westerscheldetunnel, een autotunnel tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland, een toltunnel bleef.
“In plaats van het schrappen van tol, als onderdeel van het compensatiepakket voor Zeeland voor het mislopen van de marinierskazerne, tikken de Zeeuws-Vlamingen dankzij onder meer D66 en het CDA nog steeds keiharde euro’s af”, aldus De Mos die stelt dat de toltunnel zorgt voor een tweedeling van de provincie.
De Stichting Tunnel Tolvrij, die al sinds 2016 strijdt voor afschaffing, overhandigde voor het zomerreces 30.000 handtekeningen van Zeeuwen aan de Tweede Kamer.
De Mos: “Helaas was de klip en klare boodschap ‘Zeeland Tolvrij’ aan dovemansoren besteed. Code Oranje heeft een tolvrije Westerschelde tot één van de speerpunten voor Zeeland gemaakt. Tot het moment van afschaffen, kan er geen sprake zijn van de verhoging van de tarieven. (2) Ook niet nu er door Corona minder auto’s door de tunnel rijden”.