Onder invloed rijden, veel te hard rijden, de doorgetrokken streep negeren, de vluchtstrook gebruiken, opzettelijk door rood rijden en bumperkleven, het zijn zomaar wat voorbeelden waar kandidaat-Kamerlid Peter Plasman he-le-maal klaar mee is. De bekende strafrechtadvocaat wil ‘verkeershufters heropvoeden’ en pleit voor lik-op-stuk-beleid, teneinde de veiligheid in het verkeer te bevorderen.
CDA-Kamerlid Wytske Postma wil verkeershufters extra aanpakken met een vermanende brief.
“Een nobel streven, maar het getuigt ook van grote naïviteit om hiervan enig positief effect op het gedrag te verwachten”, aldus Peter Plasman, die namens Code Oranje stelt dat zulke brieven veelal linea recta zullen worden geprullemandeerd en bovendien de verkeersveiligheid geen millimeter verder helpen. Hufters hebben volledig lak aan de belangen van anderen, sterker zij brengen opzettelijk anderen in (levens)gevaar. Maar zij richten ook andere schade aan. Elke verkeershufter die met zijn gedrag weg komt (en dat zijn ze bijna allemaal) frustreert weggebruikers die zich wél aan de regels houden. Het rechtsgevoel wordt constant aangetast
Code Oranje pleit voor heropvoeding van verkeershufters in het verkeer
“Zo moeilijk is dat niet. Voorwaarde is het vrijmaken van voldoende middelen en het gebruik maken van moderne technieken. Daarnaast moet de regelgeving worden aangepast, met name het sanctiepakket”, aldus Plasman die stelt dat de pakkans veel groter moet worden. “De gevolgen van asociaal gedrag moeten direct gevoeld worden. Er moet gebruik gemaakt gaan worden van de gevoeligheid “kom niet aan mijn auto”. Huftergedrag moet een apart delict worden, de boetes moeten fors omhoog en het rijbewijs afpakken moet eerder mogelijk worden”. Bij constatering van huftergedrag op heterdaad wordt de boete ter plekke opgelegd en worden zowel het rijbewijs als de autosleutels ingenomen.
Plasman: “De auto gaat en blijft aan de kant. Betaling van de boete is voorwaarde voor teruggave van de auto. Meldt zich een ander dan de bestuurder voor de auto dan heeft die pech. Helaas heeft hij de auto meegegeven aan de verkeerde, aan een hufter. Het vereiste van betalen voordat de auto terug kan geldt nog steeds. Een deel van de inzet van extra middelen komt zo direct terug, de hufter wil immers vooral zijn auto terug en zal snel gaan betalen. Daarvoor krijgt hij 3 dagen de tijd, daarna wordt de auto verkocht om via die weg de opgelegde boete te incasseren. Hetzelfde geldt voor motoren, scooters en fietsen. Het wordt, in het belang van de verkeersveiligheid, maar zeker ook ter bevordering van het rechtsgevoel, hoog tijd dat we hufters ook echt als hufters gaan behandelden”.
Lees hier meer over Peter Plasman